/
/
לימוד קוד לילדים ונוער

לימוד קוד לילדים ונוער

ברוכים הבאים למכללת שחקים המציעה תכניות לימוד למחשבים וסייבר המותאמות לילדים בגילאי יסודי ועד חטיבה. אך מה זה אומר ‘להתמחות’ בלימוד לילדים ונוער? ובמה זה כל כך שונה מלימודים שנועדו עבורנו, החבר’ה המבוגרים?

האמת שאנחנו דיי נפתיע אתכם בפצצה שנזרוק כאן בחדר: לימודים יכולים לשעמם. ביג טיים. אנחנו מרשים לעצמנו לומר זאת גם כתלמידים לשעבר בבתי הספר הממלכתיים וגם כבוגרי תארים במדעי המחשב :). כן, גם אנחנו מצאנו את עצמנו משתעממים לא פעם. אתם ההורים, וודאי זוכרים כיצד דעתכם הוסחה במהלך השיעורים, ואיך עסקתם בדברים אחרים בזמן שיעור בבית הספר, או בקורס מקצועי או בתואר. טבעי והגיוני.

אם כך, היכן טמונה הבעיה למעשה? איך כל זה מתקשר ללימודי קוד לילדים ונוער? ומה עשינו כדי לפצח את הנוסחה? (או לפצח את הקוד, סטיגיטיש! אנחנו מלמדים סייבר!)

במכללת שחקים, ריכזנו סביבנו את מיטב הסגל הלימודי, ובו-זמנית גם שקדנו על טכניקת לימוד חווייתית. כזו שאיננה מתבססת על לימוד לשם לימוד, כי אם לימוד לשם מטרה.

בכל מסלול ומסלול שבו תבחרו או שילדיכם יבחרו לעצמם, אנו לומדים את הקוד על הדרך, תוך כדי שמגשימים מטרה מסוימת, שעונים על יעד מסוים. מכניסים הרבה עניין, כיף וחוויה. זוהי הדרך ללמוד במאה ה-21. והאמת? אנו מאמינים שזה מתאים לילדים, נוער ומבוגרים כאחד.

ללמוד קוד – מה זה אומר בפועל?

כשאנחנו אומרים קוד, למה אנחנו מתכוונים? בכללותם, לימודי קוד מכוונים לשתי מטרות:

  • טכנולוגיות ווב – כלומר שפות שנועדו לבניית אתרי אינטרנט ואפליקציות
  • שפות תכנות – משמע שפות שנועדו להקמתם של יישומים שונים דוגמת תוכנות מחשב, משחקי מחשב, וכן גם וירוסים.

תכניות הלימודים שלנו מעמיקות בשני העולמות, ומאפשרות לילדיכם לצבור ידע מעשי ממשי בו יוכלו להשתמש גם מחוץ לשעות הלימודים הפורמליות.

המשמעות היא שילדיכם מגילאי כיתה ג’ ועד לגילאי חטיבה כולל, ידעו כיצד להשפיע על משחק מחשב ולשנות אותו מן הקצה אל הקצה, הם ידעו כיצד לבנות אתר אינטרנט מן הצד האחד, וכיצד לפרוץ אותו ולהפיל אותו מן הצד השני, הם יבינו לעומקן כיצד עובדות רשתות WIFI וכיצד לחלץ מהן סיסמאות וגישות, הם יקימו רשת חברתית משלהם (כמו פייסבוק) ויפרצו אליה, והם יכתבו קוד לווירוס שכולו מעשה ידיהם.

אפשר ללמד את זה בצורה ‘יבשה’ קלאסית, אך קל מאוד לאבד בכך עניין. כל תכנית לימוד, מלווה בפרויקטים, במשחקי תפקידים, בעלילות מרתקות ותחרויות. ככה לימודי קוד לילדים ונוער צריכים להיראות.

כיצד זה בא לידי ביטוי בתכניות הלימוד שלנו?

או במילים אחרות, כ’בדרך אגב’ אנחנו מציגים לכם כל תכנית לימודים.

מסלול מיינקראפט (לילדים ונוער)

קורס מיינקראפט פתוח לכיתות ג’-ד’ ובמסלול נפרד לכיתות ה’-ט’. כל כיתה מורכבת מעד 10 תלמידים ותלמידות בלבד, ואנו מקפידים לשבץ בכל כיתה את אותם הגילאים.

הקורס מתמקד במשחק המחשב המשוחק ביותר בעולם, משחק עם עולם וירטואלי ובו משתתפים מיליוני ילדים ובני נוער מכל רחבי הגלובוס. יוצרי המשחק הקימו את מיינקראפט אדיוקיישן, גרסה לימודית ובה ניתן ליישם טכנולוגיות קוד שונות ולהשפיע על האופן שבו המשחק מתנהל.

גרסת ה-Education מקנה לנו את האפשרות לייצר מסלול לימודי עמוס בחוויות ובתחרויות המתקיימות בכיתה. ‘על הדרך’ ילדיכם ילמדו לכתוב בשפות: JavaScript, Python וסקראצ’.

היתרון של התכנית הוא עצום: החוויה עבור חובבי המשחק היא אדירה ומלאה בעניין והתלהבות. תוך כדי תנועה אנו נחשפים ומיישמים הלכה למעשה, את טכנולוגיות הקוד של הקורס, וכן גם מפתחים מיומנויות נוספות וחשובות:

  • כתיבת קוד מפתחת את הידע בשפה האנגלית
  • במהלך המשחק אנחנו מיישמים מגוון פקודות המגיעות מתוך עולמות המדעים המדויקים, לרבות חוקים פיזיקליים והיבטים מעולמות מדעי החשמל.
  • כתיבת הקוד בקרב הילדים, מפתחת קואורדינציית מחשב הנחשבת למיומנות רכה חשובה במקומות עבודה רבים.

כך לשם הדוגמה, באחת מן הפעילויות הנערכות בקורס, ילדיכם ילמדו כיצד עושים Modding; המשמעות היא לערוך שינוי משמעותי בעולם הווירטואלי של המשחק: למשל גשם של חתולים שיורד מן השמיים, השפעה על כוח הכבידה ועוד.

מסלול Cyber Kids (לילדים)

המסלול ללימודי סייבר לילדים יהפוך את ילדיכם ללוחמי סייבר והאקרים מיומנים. וכן, אנחנו בהחלט מתכוונים גם לילדכם או ילדתכם שנמצאים זה עתה בכיתה ג’ בלבד. אם חשבתם שהם כישרוניים, חכו שתראו את הידע הפרקטי והמורכב שהם יצברו ויישמו.

התכנית מורכבת מ-3 חלקים:

מבואות המחשב – לימודי מבוא הכרחיים וחשובים. ילדיכם ילמדו איך האינטרנט פועל למעשה, מה גורם לאתרי אינטרנט לעלות, מהו ראוטר, על פעילותן של רשתות וויפי, וכיצד לטפל בתקלות מחשב נפוצות. למעשה, יהיה להם טכנאי מחשבים קטנטן בבית. ממש ככה.

לימודי קוד – השלב הבא מתרכז ב-3 טכנולוגיות ווב שהן: HTML, Css ושפת JavaScript.

לימודי סייבר – השלב שבו נלמד כיצד לאתר פרצות באתרי איננטרנט, כיצד מתגוננים מפניהן. ניכנס לנעליהם של לוחמי סייבר מן הצד האחד ונעליהם של ההאקרים עצמם מן הצד השני.

כדי להכניס המון פלפל אל תוך האווירה הלימודית, ומתוך גישתנו של לימוד לשם מטרה, המשתתפים והמשתתפות יקימו אתר אינטרנט במו-ידיהם (חוויה בפני עצמה) וגם יזהו בו את הפרצות ויפילו אותו במתקפת ההאקינג הנפוצה בעולם.

התכנית נחלקת לשני מסלולים לבחירתכם:

סייבר קידס לכיתות ג’-ד’

סייבר סמארט לכיתות ה’-ו’

מסלול האקר פרו (לנוער)

מסלול דומה אך שונה ל-Cyber Kids, והוא כולל חומר מעמיק יותר המותאם לגילאי החטיבה.

בתכנית לימודים זו, לצד לימודי הקוד: Css, Html ו-JavaScript, שפות המיועדות לפיתוח אתרי אינטרנט, אנו נלמד גם את השפות: PHP שעמה מנהלים שרתים (וכן זוהי השפה שאיתה בנו את פייסבוק) ו-Sql, שפה שנועדה למאגרי נתונים, רשומות בטבלה, אנשי קשר וכיוצא בזה.

בעוד שבקורס סייבר קידס נבנה אתר אינטרנט בסיסי, בתכנית האקר פרו, המשתתפים והמשתתפות יבנו רשת חברתית משל עצמם המבוססת על כל טכנולוגיות הקוד שמנינו זה עתה. ממש מתחרה לזו של פייסבוק. 

זו חוויה בפני עצמה, אך הכיף הגדול (אם תשאלו אותנו) שמור לשלב שבו נכנס אל נעליהם של ההאקרים ונבין כיצד לזהות פרצות באופן שבו כל שפת תכנות מתקשרת עם השנייה. נבין כיצד מאתרים חולשות מובנות ותוקפים את המיזם.

כבר אמרנו שאנחנו אוהבים להיכנס אל תוך עלילות ומשחקי תפקידים? המסלול כולל גם פרק רחב העוסק בניהול רשתות ומודיעין סייבר. 

מעבר לידע הטכני הרב, סייבר משלב בין תכנות לבין פסיכולוגיה. נלמד להבין כיצד האקרים משחקים על החולשה האנושית, על הכשל האנושי. כיצד מנצלים פעולות יומיומיות שכולנו עושים בתום לב כמו להיכנס למייל זדוני או אפילו להשתמש ברשת WIFI ציבורית בבית קפה. אותה רשת וויפי ציבורית תאפשר לילדיכם לדעת בדיוק מה עושה כל סועד וסועדת המשתמשים בטלפון הנייד שלהם או במחשב הנייד על בסיס ה-WIFI של המסעדה.

מסלול פייתון (לנוער)

התכנית של שחקים ללימודי פייתון היא היחידה כיום בישראל שמשלבת בין לימודי שפת התכנות לבין סייבר.

מדובר באחת משפות התכנות הפופולריות ביותר בעולם, הן בקרב בוני אתרים ובוני יישומים ותוכנות, והן בקרב האקרים. היא ורסטילית מאוד וקלה לשימוש.

רק כדי לסבר את האוזן, פקודה בשפה כמו Java Script תצריך מאתנו לכתוב 10 שורות של קוד, תתקיים בפייתון בזכות 3 שורות קוד בלבד.

בדומה ליתר המסלולים, גם תכנית זו מתחילה מן היסודות של השפה, וצועדת שלב אחר שלב עד לרמה מתקדמת, והכל דרך חוויה והתנסות מעשית.

כך למשל, באחד משלבי התכנית, אנו נלמד כיצד לבנות משחק מחשב שמותאם למחשבים ולניידים. נכיר את כל המתודולוגיה שבאמצעותה עובדים מתכנתים מקצועיים. 

בשלב המתקדם של הקורס, בו אנחנו משלבים לימודי סייבר, המשתתפים והמשתתפות ילמדו כיצד להוציא 5 מתקפות סייבר שונות באמצעות פייתון.

וכל אלו כאמור רק על קצה המזלג.

אם ננסה לסכם

לימוד קוד לילדים ונוער יכול להפוך לחוויה רוויית אקשן, מלאה במשימות מהנות, תחרויות ופרויקטים שכולם מעשה ידיהם של המשתתפים והמשתתפות.

אנחנו מאמינים כי הדרך הנכונה ללמד קוד ותכנות, מתחילה קודם כל בעניין ובמוטיבציה שמתגבשת בכל שיעור ושיעור.

נוגעים בקוד, נוגעים בהכרת המחשב, נוגעים בעולמות האינטרנט ובעולם הסייבר ואבטחת המידע.

בין אם מדובר במשתתף או משתתפת בכיתה ג’, ובין אם מדובר בבני ובנות נוער, אנו יכולים להבטיח לכם שעד סיום המסלול, יהיה לכם איש / אשת תמיכה טכנית בביתכם עם ידע עצום; ידע שרק יגדל ויפתח דלתות וכיוונים חדשים עם בוא הגיוס לצבא ושנים רבות קדימה.

הפרטים היבשים (משך לימוד, תנאי קבלה)

נסחפנו אל תוך ההתלהבות של המסלולים, אבל צריך גם לתת את אור הזרקורים אל הפרטים החשובים.

הלימודים פתוחים בפני כולם וכולן. אין צורך בידע מעמיק במחשבים, אולם זיקה בסיסית טובה היא חשובה.

המשתתפים והמשתתפות גם אינם זקוקים לאנגלית ברמה גבוהה, למעט היכרות עם כל האותיות ויכולת לקריאה בסיסית לשם כתיבת הפקודות והקוד.

במסלולי הנוער, יש לעבור ראיון קבלה קצרצר. המטרה שלנו היא לעשות עם ילדיכם תיאום ציפיות, לוודא שכולנו מבינים את מהלך הקורס.

משך הלימודים: הקורסים מתפרשים על פני 30 מפגשים, כל מפגש בן 75 דקות.

היכן הלימודים מתקיימים: אנחנו מלמדים פרונטלית בכ-40 מוסדות לימוד. הקורסים נפתחים על בסיס מספר הנרשמים. באופן מקוון אנחנו מלמדים באופן סדור לאורך כל השנה.

התייעצו איתנו

רוצים לדעת יותר על לימוד קוד לילדים? מתעניינים בתכנית מסוימת? התייעצו איתנו.

צוות יועצי ויועצות הלימודים של מכללת שחקים ישמח לעמוד לרשותכם בכל התלבטות ושאלה.

השאירו פרטים

השאירו פרטים ויועץ לימודים ישוב אליכם בהקדם.

תפריט:

סושיאל: